Hopp til innholdet

    Barbroissima/tenorissimo

    av Rune Knoff

    Barbro Marklund flankert av akkompagnatør Gunnar Flagstad samt tenorene Tad Davidson, Magnus Olesønn Løvlie, Sebastian Eraker Juul, Henrik Sam Eyde, Andrius Bartkus, Edvard Adde, Håkon Rodvelt Anvik og Eivind Kandal.

    Man går litt bortskjemt og med skyhøye forventninger til bokrelease-konserter i Barbro Marklunds regi. Onsdag 3. november kl. 18.00 ble det på Norges Musikkhøgskole for tredje gang på 4 år invitert til bokslipp med sang, denne gang med fokuset rettet mot tenorene i det klassiske sangfaget. Flankert av et spenstig knippe unge tenorer bød Zarah Barbro Amalia Marklund på et festfyrverkeri av en konsert i Levinsalen. Det er rett og slett ikke mange ganger i livet man har sjansen til å få oppleve 8 tenorer på en kveld: Og hvor mange ganger har man før fått en helt fersk grønn bok i hende med 30 utvalgte arier hentet fra opera- og kirkemusikkrepertoaret, som passer idiomatisk for unge tenorer, anbefalt og nøye utplukket av en professor i sangfaget? Og med arier til og med forsynt med besifring, til stor hjelp for sangpedagoger uten særlig pianistiske ferdigheter, med kort historikk om komponisten, verdenspremieren, verket, handlingen i arien og med en oversettelse av originaltekstene, tekstuttaleanvisninger – og alt dette på engelsk? Mitt svar er: Aldri. Før nå! Er det rart at det kribler og klør og bobler av forventning i en sangpedagogs konsepter?

    Barbro tar oss imot i en volert drøm av en kjole. Konferansieren for aftenen formelig glitrer i nylig fylte 70 år, med en varme og utstråling som gjør at alle som møter henne ikke kan annet enn å elske henne! Hun møter oss lykkelig over endelig å kunne presentere sitt tredje bind i antologien «Arias for young voices» utgitt på Gehrmans Musikförlag i Stockholm. Det fjerde og siste kommer til våren; Barbro håper på bokslipp 11. mai 2022. Arbeidet med bass/baryton-boken foregår for fullt, betror hun oss. Kun detaljer er nå å få på plass før den sendes til trykking i Riga. Barbro har med dette klart å fullføre et verk som vil stå der og lyse som enestående i verden.

    Tilbakemeldingene har ikke latt vente på seg etter at Sopran- og Mezzo/Alt- bøkene ble lansert, forteller hun. Fra ulike steder i verden har hun mottatt takksigelser og bekreftelser på at antologien er etterspurt: Hvilke arier passer en ung og lovende stemme? Hvilket repertoar bør unge stemmer presentere seg med? Hva er en riktig vanskelighetsgrad og hvilket repertoar fremmer en sunn utvikling? Professoren innrømmer at arbeidet med å produsere en slik antologi har vært krevende. For hvert verk Barbro har bestemt seg for

    å bringe frem i lyset, har hun valgt bort et større antall andre. Hun gir oss som sagt 30 konkrete eksempler i boken, 20 operaarier, 10 kirkemusikkarier, og lister samtidig opp en rekke andre verk som kan være passende stoff for stemmetypen. Dette gjør pedagoger og utøvere glade og takknemlige. I tillegg er en del av ariene ukjente for de aller fleste. Barbros repertoarkunnskap er i verdensklasse!

    Talenter i verdensklasse var også noen av tenorene. Jeg tror ikke at jeg tar feil når jeg påstår at vi vil få høre mer til navnene i fremtiden, og da fra den profesjonelle internasjonale arena. Mesterlig akkompagnert av Gunnar Flagstad gav de åtte tenorene oss utsøkte smakebiter fra antologien. En Europapremiere for ett av verkene skulle vi også få overvære: Tad Davidson fremførte arien «Our Nights» fra operaen «The Scarlet Letter» av Lori Laitman (1955-). Det gjorde han med en stemme som var en premiere verdig! Blant gjestene i salen var for anledningen representanter fra den amerikanske ambassaden. Vi fikk som forventet presentert stor spennvidde: En godt påseilet Håkon Rodvelt Anvik entret scenen på sykkel og gav oss en tragikomisk og rørende «I cant´n remember everything» fra operaen «Albert Herring» av Benjamin Britten. Flotte Andrius Bartkus gav oss «Quel dar di tanto in tanto» fra operaen «Le donne vendicate» av Niccolò Piccinni og Lenskys arie fra 1. akt fra «Eugene Onegin» av Tsjaikovskij. Andrius var fra 2018 en av masterstudentene ved NMH som studerte under professor Marklund. Med sin forfinede stemme fremførte Sebastian Eraker Juul meget vakkert «Pourquoi me réveiller» fra operaen «Werther» av Massenet, Henrik Sam Eyde sang fra oratoriet «Jephtha» av Händel, Magnus Olesønn Løvlie fremførte også med fin innlevelse «Komm, Jesu komm» fra kantaten «Nun kommt, der Heiden Heiland» av Bach. De sistnevnte to komponister faller nokså naturlig inn under valget for unge lyriske tenorer. Odelsgutten og ildsjelen Eivind Kandal fra Sølvane Gard i Kandal i Sandane kronet konserten med sin rike lyrisk-dramatiske stemme med «Lonely House» fra operaen «Street Scene» av Kurt Weill samt arien «Lunge da lei» fra «La Traviata» av Verdi. For meg fremsto 21 år gamle Edvard Adde som en åpenbaring av de sjeldne. Praktfullt og musikalsk i særklasse fremførte han Saint-Saëns´ kirkearie «Domine, ego credidi» fra «Oratorio de Noël». Jeg har forstått at denne unge tenoren nå har fått stipend og videre studieplass ved Royal Academy i London. Spontane bravorop og rungende applaus ble ham og de andre da også til del. En virkelig stor aften på alle måter!

    Mange var de som ønsket å hylle Barbro ved denne anledningen. Professorkollega ved NMH Mona Julsrud, tidligere rektor Peter Tornquist, Barbros medhjelpere Gjertrud Pedersen og Hans Olav Brenner, viserektor for Forskning og Utvikling ved NMH Sidsel Karlsen samt den nye rektoren Astrid Kvalbein. De takket begge for alt Barbro har betydd for NMH, og la stolte til at de begge har studert sang med henne.

    Barbro Marklund er fra i høst pensjonist. På grunn av pandemien ble hennes 70 års-jubileum flyttet ett år frem i tid til 9. september 2022. Da inviteres det til avskjedskonsert i Lindemanssalen med mange av Norges beste sangere, som kommer for å synge for «Morsan i Mersan» og til inntekt for hennes barnehjem i Madras. Professor Emerita´en underviser nå ved NMH kun på fredager. Neste høst flytter hun tilbake til Sverige hvor hun vil fortsette å ha base på Skuruklippan i Nacka i Stockholm. For ingen tror på at Barbro vil sitte der i ro og tvinne tommeltotter! Atrium og takterrasse til tross.

    På vegne av Norsk Stemmepedagogisk Forum og Musikkpedagogene Norge vil jeg si takk til Barbro for at du gir oss denne etterlengtede rettledningen og kilden til inspirasjon. Vi liker å tenke at vi har vært med på å initiere idéen til en slik antologi. Du har tidligere bidratt med en stor oversikt over nordisk repertoar som passer for unge sangere. Denne listen skal vi nå gjøre tilgjengelig på forumets hjemmeside. Takk også for den. Ditt forskningsarbeid er på høyeste nivå og et viktig bidrag til å utvikle faget. Oslo og Norge vil ikke være det samme uten din frodige tilstedeværelse i musikklivet; vi er mange som vil savne deg. Vi håper at du vil fortsette å holde ditt blikk vendt mot Norge i årene som kommer!

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert.